Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd

McLaren Senna, meest extreme auto voor op de weg

McLaren Senna, meest extreme auto voor op de weg

Met de McLaren Senna presenteert deze Britse autofabrikant naar eigen zeggen ‘de meest extreme auto voor op de weg’. De Senna is inderdaad goedgekeurd om op de weg te mogen, maar is ook ontwikkeld voor het circuit. Dit model is onderdeel van de zogenaamde ‘Ultimate Series’ van McLaren en vernoemd naar één van de beste Formule 1- coureurs aller tijden: Ayrton Senna.

Waarom is de Senna McLaren gebouwd?


Deze auto draagt de naam van Ayrton Senna als eerbetoon aan de successen die deze Braziliaanse Formule 1- coureur haalde bij de racestal van Mc Laren. De Mc Laren Senna is de derde auto in de “Ultimate Series” van McLaren. De eerste auto in deze serie was de F1 en deze werd gevolgd door de P1. De Mc Laren Senna is lichter dan zijn voorgangers en heeft ook een sterkere verbrandingsmotor. Daarbij stuurt de wagen nog weer strakker dan de P1. De Braziliaan Ayrton Senna racete van 1988 tot 1993 voor het Formule 1- team van McLaren. Hij behaalde in die tijd drie wereldtitels en won 35 keer een Grand Prix. Daarnaast won hij met het team ook vier keer de wereldtitel voor constructeurs. De Britse firma wil hiermee laten zien dat ze deze, in 1994 verongelukte coureur, nog lang niet vergeten zijn. De rechten op de naam Senna zijn trouwens vastgelegd door McLaren in samenwerking met het Instituut Ayrton Senna. Deze naam zal dus nooit te zien zijn op een auto van een andere autofabrikant.

Ontwerp, uitvoering en uitstraling


In de eerste plaats wil McLaren van de Senna “de snelste auto aller tijden voor op de weg” maken. Bij het ontwerp van de McLaren Senna richtte men zich daarom vooral op de aerodynamica van de auto. Als basis werd het chassis van de McLaren 720S genomen en van hieruit ontwikkelden de Britse ingenieurs het zogenaamde Monocage III- chassis voor de Senna. Alle carrosseriedelen zijn gemaakt van carbon, waardoor het gewicht van de auto op slechts 1198 kilogram uitkomt. Onder het motto ‘vorm volgt functie’ is het uiteindelijke ontwerp tot stand gekomen. Mc Laren spreekt hierbij van een ‘druppelvorm waar andere delen aan vastgeplakt zijn’. De aerodynamica komt onder meer tot uiting in de grote verstelbare achtervleugel die ook als ‘airbrake’ dienst doet. De achtervleugel is trouwens elektronisch verstelbaar. Verder heeft de Senna en diffuser met dubbele elementen en luchtinlaten aan de voor- en zijkanten. Het dak van de Mc Laren Senna is geïnspireerd op de Formule 1- uitvoering van McLaren, net als de tweevleugelige deuren. Eventueel kunnen de bezitters van deze auto kiezen voor ramen in de deuren.

Prestaties van de McLaren Senna


Het mag duidelijk zijn dat de McLaren Senna niet zomaar een auto is. Dat blijkt al uit de motor: de 4.0 liter twin- turbo V8 (codenaam: M840 TR) heeft een vermogen van maar liefst 800 paardenkrachten met een koppel van 800 Newtonmeter. Deze motor is een gemodificeerde versie van de motor uit de McLaren 720S en heeft een zeventraps transmissie met een dubbele koppeling. Het voorgaande model uit de Ultimate Serie, de P1, had een elektrische motor. Omwille van het gewicht is daar deze keer niet voor gekozen. Men wilde immers een zo licht mogelijke auto bouwen.


Het resultaat hiervan is een auto met een topsnelheid van 340 kilometer per uur. Van nul naar honderd kilometer per uur gaat de Senna in 2,8 seconden en van nul naar tweehonderd kilometer per uur in slechts 6,8 seconden. Gelukkig beschikt de Senna over goede remmen. De auto is voorzien van keramische remmen met een (veel) betere geleidbaarheid van de warmte dan voorheen en dit komt de remmen zeker ten goede. Deze keramische remmen van het merk Brembo zijn ook nog eens een stuk kleiner en dus lichter dan de vorige exemplaren.

Het interieur van de McLaren Senna


Je kunt het interieur van de McLaren Senna gerust compact noemen. Het past allemaal precies. De stoelen zijn volledig van carbon gemaakt en hier en daar een beetje opgevuld. Je kunt kiezen voor lederen bekleding of bekleding van Alcantara (een kunststof die lijkt op suède). Dit zijn duidelijk geen stoelen om lange autoritten over de snelwegen te maken. Echter, als je eenmaal zit, voel je de ondersteuning van je lichaam aan alle kanten. De stoelen zijn overigens verkrijgbaar in twee verschillende maten. Mc Laren speelt hiermee zeker ook in op de individuele wensen van de klant. Achter de stoelen is nog ruimte voor bijvoorbeeld een racepak of een helm. Vergeet niet dat de auto vooral bedoeld is voor het circuit. Het is ook even zoeken naar de sluiting van de deuren. Er is namelijk nergens een deurklink of iets dergelijks te vinden. Het beste kun je de deur van de MC Laren Senna maar gewoon beet pakken om hem te openen of te sluiten.


Wat kost een McLaren Senna?


Mc Laren presenteert de Senna online in 2017 en deze is in werkelijkheid te bewonderen tijdens de Autosalon van Genève in 2018. Van de Senna zijn 500 modellen gemaakt die allen al verkocht waren, voordat het model op de markt was gekomen. De basisprijs voor de Mc Laren Senna ligt op 922.250 euro. De BPM in Nederland voor de McLaren Senna bedraagt meer dan vijftigduizend euro. Daar kun je ook een hele leuke andere auto voor kopen. Met belastingen en extra opties zal je voor een Senna iets meer dan een miljoen moeten neertellen. Het laatste model van de Senna werd trouwens geveild en verkocht voor meer dan twee miljoen euro. Voor gewone stervelingen niet weggelegd, maar je kunt altijd nog het schaalmodel aanschaffen. Naar verluidt zijn er in Nederland ook enkele (waarschijnlijk drie) Senna’s verkocht.

De Mc Laren Senna GTR


Naast de ‘gewone’ Senna presenteerde Mc Laren ook een speciale uitvoering in de vorm van de Senna GTR. De bedoeling is dat de GTR het snelste niet- Formule 1 voertuig gaat worden en is voornamelijk bedoeld om op een circuit te racen. De GTR- uitvoering is voorzien van een racetransmissie met dubbele koppeling om sneller te kunnen schakelen. Daarnaast heeft deze auto een betere ophanging en beschikt over Pirelli racebanden. De bedoeling is dat de GTR nog sneller en wendbaarder is dan zijn tegenhanger voor op de weg. Aan de buitenzijde van de GTR zien we veranderingen in vergelijking met de traditionele Senna in de vorm van: bredere spatborden, een grotere voorsplitter en een grotere diffuser. De motor kan ook iets meer pk’s leveren, namelijk 825. Er zijn slechts 75 GTR- modellen op de markt gekomen. De basisprijs van deze McLaren Senna GTR ligt rond een miljoen euro.

 

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Gratis verzending
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd